Enkele jaren geleden raakten vooral oudere mensen vaak duizenden euro's kwijt. Ze gingen in op een aanbieding om geld te investeren in bitcoin of soortgelijke cryptomunt. Dit bleek achteraf oplichting te zijn. Volgens een rechercheur van het cyberteam van de Zeeuwse politie worden deze mensen momenteel opnieuw door internetcriminelen benaderd: "Schijnbaar houden deze daders een goede boekhouding bij."
Er zijn diverse verschijningsvormen: zo wordt 'medeleven' getoond met het slachtoffer en aangeboden om het geld terug te halen. Maar daarvoor moeten eerst weer duizenden euro's betaald worden. Achteraf blijkt dan dat het geld niet wordt teruggehaald, maar dat ze wéér zijn opgelicht. Er is ook een versie waarbij wordt verteld dat met het geld, wat ze jaren geleden geïnvesteerd hebben, een mooie winst is gemaakt. Om aan dat geld te kunnen komen, moet weer 'geïnvesteerd' worden. Soms wordt ook aangeboden om te helpen dit geld uit te betalen. Met toestemming wordt hierna een programma op de computer van het slachtoffer geïnstalleerd, de computer wordt overgenomen en vervolgens worden de rekeningen van het slachtoffer geplunderd.
Buitenland
Hoewel het onderzoeken van dit soort oplichtingen ingewikkeld is, roept de politie mensen op om aangifte te doen: "Uit onderzoek blijkt dat de daders vaak vanuit het buitenland bellen. Of ze maken gebruik van zogenaamde gespoofde telefoonnummers. Hierbij wordt met een telefoon van de dader een trucje gebruikt, waarbij een andere identiteit wordt aangenomen. Een bekend voorbeeld van deze bankhelpdeskfraude, ook wel spoofing genaamd, is bijvoorbeeld het bellen met een bestaand nummer van een bank. Na de oplichting wordt het geld naar een rekening in het buitenland overgemaakt. Dus daders en rekeningen lijken zich in het buitenland te bevinden, waardoor het een moeilijk verhaal voor de Nederlandse politie wordt."
BeschermenHet is bij de cyberpolitie bekend dat banken de laatste tijd ook meerdere van dit soort dossiers van oplichtingen hebben lopen: "Zij zoeken intensief contact met deze slachtoffers, waarbij de banken hen proberen te helpen. Deze vaak oudere mensen geloven meestal niet dat ze opgelicht worden en doen er alles aan om hun geld terug te krijgen of toch nog winst te maken door meer te investeren. Om mensen extra te beschermen, hebben de banken bij een aantal slachtoffers - overigens soms tot grote woede van hen - het internetbankieren van deze klanten geblokkeerd, op het moment dat de oplichting plaatsvond om deze mensen zo te beschermen. Bent u slachtoffer van spoofing? Meld dit altijd bij de politie. Bel ook direct uw bank en volg de aanwijzingen van de bankmedewerker. Deel daarnaast uw verhaal met vrienden en kennissen. Zo helpt u voorkomen dat er nieuwe slachtoffers worden gemaakt." Lees op Politie.nl meer over spoofing wat u kunt doen.