BREDA/TILBURG/MIDDELBURG - Agenten zetten een automobilist aan de kant van de weg, omdat zijn rijgedrag opvalt bij collega’s die bezig zijn met een controle op afleiding in het verkeer. Bij het gesprek dat volgt geeft de man aan dat de politiemensen inderdaad goed gezien hebben wat hij aan het doen was. Hij schreef een brief op zijn laptop. Tijdens het rijden… Politiemensen controleerden dinsdag 15 december tijdens een actiedag, vanuit een touringcar, op afleiding in het verkeer. Daarbij helpt de MONOcam om meer bestuurders te controleren.
Afleiding is een van de grootste oorzaken waardoor ongevallen in het verkeer ontstaan. In de meeste gevallen is een bestuurder afgeleid door het gebruik van de mobiele telefoon. Als antwoord op dit handhavingsvraagstuk heeft de politie een camera ontwikkeld die zelf kan detecteren of een bestuurder een mobiele telefoon vasthoudt tijdens het rijden. De camera is voorzien van zogenoemde zelflerende software en ontwikkelt zich hierdoor steeds verder. Deze camera heet de MONOcam en is als pilotproject vanaf september van dit jaar twintig keer ingezet in de eenheid Zeeland-West-Brabant. Op dinsdag 15 december 2021 werd de pilot afgesloten met een laatste grote actiedag. Vanaf nu wordt de MONOcam als vast handhavingsmiddel ingezet op de Brabantse en Zeeuwse wegen, omdat de pilot geslaagd is.
1212 bekeuringen
Het is gevaarlijk voor jezelf en je mede-weggebruikers om tijdens het rijden je smartphone te bedienen. Daarom is dit bij wet verboden. De politie is er om de wet te handhaven. Daarom voeren agenten controles uit en gaan zij in gesprek met bestuurders. Op die manier willen ze overtredingen doen stoppen en mensen bewust maken van de gevaren van afleiding in het verkeer. Daarnaast schrijft de politie ook bekeuringen. In totaal kregen 1212 mensen tijdens de pilot een bekeuring. In 982 gevallen werden bestuurders direct staandegehouden en bekeurd. En 230 maal werden bestuurders gefotografeerd door de MONOcam. Die kregen hun bekeuring binnen twee weken thuisgestuurd.
Vanwege de ‘zelflerende’ software in het apparaat is er tijdens de pilot gewerkt volgens het ‘vier ogen principe’. De door de MONOcam gemaakte foto wordt, om te kijken of de camera de overtreding juist heeft gedetecteerd, nog een keer extra gecontroleerd door twee verbalisanten. Bij twijfel gaat de bekeuring niet door. De software wordt telkens aangepast naar aanleiding van de bevindingen van de politiemensen, dus de MONOcam wordt steeds verder doorontwikkeld.
Touringcar tijdens actiedagen
In totaal werden twaalf grote actiedagen gehouden in Brabant en Zeeland. Hierbij werd niet alleen gebruik gemaakt van de MONOcam. Ook reden politiemensen in een touringcar die beschikbaar werd gesteld door de provincies Noord-Brabant en Zeeland. Vanuit die touringcar hadden de agenten een duidelijk overzicht op bestuurders en zagen ze of zij hun mobiele telefoon vasthielden tijdens het rijden. Vanuit een grote bus gaat dit nu eenmaal makkelijker dan vanuit een ‘gewone’ auto omdat je hoger zit en dan beter in auto’s en cabines van vrachtwagens kunt kijken. In de buurt van de touringcar reden meerdere politiemensen die bestuurders direct staande konden houden. Die mensen werden dan aangesproken op hun gevaarlijke gedrag zodat de overtreding meteen gestopt kon worden en het gevaar voor dat moment geweken was.
Nieuw handhavingsmiddel
Vanaf nu zal de camera vaker worden ingezet als handhavingsmiddel. Door het gebruik van de smartphone in het verkeer zijn bestuurders namelijk afgeleid en dat is niet de bedoeling als je samen met andere weggebruikers aan het verkeer deelneemt. Omdat iedereen natuurlijk de intentie heeft om veilig thuis te komen, luidt het advies om je telefoon in te stellen op ‘MONO’, zodat je alleen maar bezig bent met dat wat op dat moment het belangrijkst is: veilig gedrag op de weg. Rijd zonder afleiding, rijd MONO. Voor meer informatie over hoe je dit kunt doen en over de MONO-campagne: kijk op www.komveiligthuis.nl.