ZEELAND - In de eerste acht maanden van het jaar zijn er in Zeeland al ruim 54.000 te hard rijdende bestuurders geflitst. De meest effectieve flitspaal staat in Sluis. De flitser langs de N253 heeft in 2024 al bijna 7.900 boetes uitgeschreven. Ook in Schouwen-Duiveland en Hulst kun je beter niet te hard rijden, zo blijkt uit onderzoek van Independerop basis van data van het CJIB.
“Sinds november 2022 zet het OM flexibele flitsers in tegen snelrijden. Deze strategisch geplaatste palen wisselen regelmatig van locatie, waardoor het voor bestuurders lastig is om te voorspellen waar ze zich bevinden. Dit maakt flexflitsers een stuk effectiever dan vaste flitspalen: per locatie leggen ze gemiddeld twee keer zoveel snelheidsovertreders vast”, zegt autoexpert Menno Dijcks van Independer uit.
Meest effectieve flitspalen van Zeeland
De vaste flitspaal langs de N253 in Sluis blijkt dit jaar het meest effectief. Van januari tot en met augustus heeft deze flitser bijna 7.900 snelheidsboetes opgeleverd. Ook op de N59 richting Oosterland in Schouwen-Duiveland worden veel mensen beboet voor snelrijden. De top 10 meest actieve flitspalen in Zeeland is als volgt:
Sluis, N253 op de Nieuwstraat (vaste flitspaal): 7.890 boetes
Schouwen-Duiveland, N59 Rijksweg richting Oosterland (vaste flitspaal): 6.556 boetes
Hulst, N290 Gentsevaart (flexibele flitspaal): 6.269 boetes
Veere, Hondegemsweg (flexibele flitspaal): 6.017 boetes
Schouwen-Duiveland, N59 Rijksweg richting Bruinisse (vaste flitspaal): 6.008 boetes
Schouwen-Duiveland, N57 Serooskerkseweg (vaste flitspaal): 5.415 boetes
Vlissingen, Sloeweg t.h.v. afslag Weijevlietweg (vaste flitspaal): 5.218 boetes
Middelburg, Schroeweg kruising met Torenweg (vaste flitspaal): 3.310 boetes
Middelburg, Schroeweg kruising met Torenweg (vaste flitspaal): 2.831 boetes
Tholen, N656 Oud-Vossemeersedijk (vaste flitspaal): 1.774 boetes
Hier rijden de grootste wegpiraten
Weggebruikers die vorig jaar in Zeeland zijn geflitst, reden gemiddeld 8,1 kilometer per uur te hard. Dit is iets lager dan de landelijke gemiddelde snelheidsoverschrijding van 8,2 kilometer per uur.
Wel zijn er grote gemeentelijke uitschieters. Zo gaat het in Kapelle zelfs om een gemiddelde snelheidsovertreding van 12,1 kilometer per uur. Ook in Reimerswaal en Veere rijden de beboete bestuurders veel harder dan gemiddeld: respectievelijk gemiddeld 10 en 9,6 km per uur te snel.
“Als je 30 kilometer of meer te hard rijdt, dan wordt dat gezien als een zware verkeersovertreding. Je bouwt dan een strafrechtelijk verleden op dat je bij de verzekeraar moet melden. Ook kan een verzekeraar je bij de aanvraag van een nieuwe polis weigeren of een hogere premie in rekening brengen. Als je een strafrechterlijk verleden hebt achtergehouden en de verzekeraar komt erachter. Dan kan die de verzekering zelfs stopzetten”, aldus Menno Dijcks expert autoverzekeringen bij Independer.